Skip to main content

わたしのにほんごのノト・私の日本語のノト

Day 001 五十音順練習









Day 002 

だとじゃない 肯定与否定
だ da
じゃない ja na i 

練習1

例: 人 = 人だ人じゃない人だった人じゃなかった da, janai, datta, janakatta

  1. これ
    陈述=これだ
    否定=これじゃない
    过去=これだった
    否定-过去=これじゃなかった
  2. 大人
    陈述=おとなだ
    否定=おとなじゃない
    过去=おとなだった
    否定-过去=おとなじゃなかった
  3. 学校 gakkou
    陈述=がっこうだ
    否定=がっこうじゃない
    过去=がっこうだった
    否定-过去=がっこうじゃなかった
  4. 友達
    陈述=ともだちだ
    否定=ともだちじゃない
    过去=ともだちだった
    否定-过去=ともだちじゃなかった
  5. 学生
    陈述=がくせいだ
    否定=がくせいじゃない
    过去=がくせいだった
    否定-过去=がくせいじゃなかった
練習2

1. 是大学だいがくだ
2. 不是高中。こうこうじゃない
3. 以前是老师。せんせいだった
4. 是大人。おとなだ
5. 以前不是小孩。こどもじゃなかった
6. 以前是这样。こうじゃない
7. 以前不是那个。あれじゃなかった
8. 不是中学。ちゆがっこうじゃない
9. 是朋友。ともだちだ
10. 以前不是车。くるまじゃなかった
11. 以前是这个。これだった
12. 不是那样的。そうじゃない

練習3 ううんとうん

例:
Q) 学生?
A) ううん、学生じゃない

Q1) 友達?
A1) うん、ともだちだ。 (女)
Q2) 学校?
A2) ううん、がっこうだじゃない
Q3) それだった?
A3) ううん、それじゃなかった
Q4) そう? (是吗?)
A4) うん、そうだ。 (男)
Q5) これ?
A5) ううん、あれじゃない。 (物体远离回答者)
Q6) 先生だった?
A6) うん、せんせいだった
Q7) 小学校だった?
A7) ううん、しよがっこうじゃなかった
Q8) 子供?
A8) うん、こどもだ。 (女)

Day 003 

は=わ ha/wa
も mo
が ga








Comments

Popular posts from this blog

My Lab Notes

My Lab Notes 1 Laboratory procedure and instrumentation Answer these questions. Introduction to medical laboratory procedure and instrumentation  1. Define medical laboratory. 2. Determine the importance of medical laboratory. 3. Determine the units in medical laboratory. 4. Define medical laboratory technologist. 5. Determine the forms of hazards. 6. Determine personal protective equipment (PPE). 7. 8 safety equipments. 8. Explain practice good personal hygiene. 9. Draw and name hazards. 10. Explain about the ethics. Glassware and plastic ware 1. Type of glassware. 2. Name, function, and the form of glassware. 3. Explain about cleaning laboratory glassware. Medical terminology 1. Pericarditis. 2. Structure of medical terms. 3. Abbreviation and acronym. 4. Miscellaneous. Metric system 1. Explain about the importance of measurement. 2. List out the international systems of units (SI). 3. Conversion factors. Basic laboratory instruments General lab equipment 1.0 1. Name, principle, t...

Immunology MCQS

Final  Chapter 1 Functions and types of immune cells  neutrophils (PMN) basophils eosinophils monocytes macrophages (EC pool, resident in tissue) Alveolar (lung) Kupffer (liver) Mesangial (kidney) Microglial (brain) Osteoclast (bone)  dendritic cells (bone marrow derived) T lymphocytes (thymus derived) B lymphocytes NK cells  Lymphocytes or T cells and B cells  1. Characteristics of T lymphocytes  originate in red bone marrow differentiate in thymus  primarily located in lymphatic tissues  make up 70~80% of circulating lymphocytes  provide cellular immune response  2. Roles of B cells mainly involved in antibody production develop into plasma or memory cells in bone marrow present antigen to T cells recognition of antigen through surface receptors (antibodies) 5. Roles of T cells  cell-mediated immunity provide protection against infection acquire ability to distinguish self and non-self (graft rejection) Th activate B cells to make...

My Biostatistics Notes 1

https://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_PX_statpsych/205/52610/13468253.cw/index.html http://www.umfcv.ro/files/b/i/Biostatistics%20-%20Multiple%20choice%20questions(1).pdf https://pakmcqs.com/statistics-mcqs/which-branch-of-statistics-deals-with-the-techniques-that-are-used-to-organize-summarize-and-present-the-data Quiz 2021 Question 1 The heights of 100 secondary students in Malaysia is a Select one: a. Neither b. Sample Correct c. Both population and sample d. Population The correct answer is: Sample Question 2 The number of books sold by all bookstores in Melaka is  Select one: a. Neither b. Population  c. Both population and sample d. Sample The correct answer is: Population Question 3 What is the suitable type of variable for ‘height of a student’? Select one: a. Quantitative discrete b. Qualitative c. Quantitative continuous  d. None The correct answer is: Quantitative continuous Question 4 What is the suitable type of variable for ‘favourite colour’? Select one:...